Великий Катехізис
ЧАСТИНА ТРЕТЯ
Про молитву "Отче наш"
Сьоме, і останнє прохання
- Але визволи нас від лукавого.
- У грецькому тексті Нового Заповіту це прохання звучить так:
«Визволи і збережи нас від розбещеного і злісного створіння»,
і схоже, що він говорить тут про диявола, ніби охоплюючи все
в одномутак, що суть усієї молитви спрямована проти
нашого основного ворога. Бо саме він перешкоджає здійсненню серед нас усього, про що ми молимося прославленню Імені Божого, пришестю Царства Божого і здійсненню
волі Його, набуття нами хліба насущного і чистого сумління
тощо.
- Таким чином, ми в стислій формі резюмуємо все це, кажучи:
«Любий Отче Небесний, молю Тебе, допоможи нам позбутися
усіх цих лих».
- Одначе сюди [окрім перерахованого вище] включається усе
розбещене і зле, що може статися з нами у царстві диявола
бідність, ганьба, смерть, і, коротше кажучи, усі страждання і
увесь душевний біль, що тільки існує на землі. Бо оскільки
диявол не лише неправдомовець, але також вбивця, він
постійно прагне заволодіти нашим життям і виливає свій гнів
щоразу, коли може завдати страждань нашим тілам, звалювати на нас нещастя і завдаючи збитків. Тому нерідко
трапляється, що він скручує людям вязи чи доводить їх до
божевілля, декотрих топить і багатьох підюджує до самогубства чи до інших жахливих злочинів.
- Таким чином, нам нічого не залишається робити на землі, як
невпинно молитися проти [про визволення від] цього
головного ворога. Бо якби Бог не підтримував нас, ми не
могли б почуватися у безпеці від нього навіть одну годину.
- Отже, ви знову бачите, як Бог прагне того, щоб ми молилися
Йому також про усе, що стосується наших фізичних інтересів,
щоб ми шукали та очікували допомоги лише від Нього і не
від кого більше.
- Однак це [прохання] Він залишив наостанок. Бо якщо ми
повинні бути збережені і визволені від всякого зла, то
спочатку Імя Боже мусить бути прославлене у нас, Його
Царство мусить бути з нами, і Його воля мусить звершитися.
Після цього Він, нарешті, збереже нас від гріха, ганьби і, окрім
того, від усього, що може вразити нас і завдати нам шкоди.
- Таким чином, Бог в стислій формі продемонстрував нам усі
біди, які можуть випасти на нашу долю, щоб у нас не
залишилося ніяких виправдань і відмовок, що дозволяють нам
ухилитися від молитви. Але все залежить від того, щоб ми
навчалися також казати: «Амінь», тобто щоб ми не мали
сумніву, що наша молитва почута, і що все [про що ми
молилися] буде виконано.
- Бо це не що інше, як слово непорушної віри, впевненості у
тому, що ми молимося не «навмання», але знаємо, що Бог не
обманює нас, оскільки Він пообіцяв виконати [наші прохання]. Тому, де відсутня така віра, не може бути й істинної
молитви.
- І жорстоко помиляється той, хто молиться, не наважуючись
при цьому щиросердно сказати, що Бог чує його, той, хто
перебуває в сумнівах, кажучи: «Як я можу наважитися
стверджувати, що Бог чує мою молитву? Бо я бідний,
нещасний грішник»і помиляння це згубне.
- Причина цього полягає в тому, що він спрямовує погляд не
на обітницю Божу, але лише на власні діла і власну гідність,
показує своє зневажливе ставлення до Бога і, фактично,
дорікає Йому у неправдомовстві.
- Тому він нічого не отримує. Як говорить святий Яків 1:6,7: «Але
нехай просить із вірою, без жодного сумніву. Бо хто має
сумнів, той подібний до морської хвилі, яку жене й кидає
вітер. Нехай-бо така людина не гадає, що дістане що від
Господа». Ось якого значення надає Бог тому, щоб ми були
впевненими, що не молимося намарне, і щоб ми в жодному
випадку не легковажили молитвою.
<-назад вперед->
Сайт создан в системе
uCoz