нига «лагоди

ѕередмова до украњнського виданн¤ доктора богослов'¤ –оберта Ћ. –ана

ѕередмова ™пископа ”крањнськоњ Ћютеранськоњ ÷еркви ¬'¤чеслава √орпинчука

CONCORDIA
«Ћј√ќƒј

јполог≥¤ јуізбурзького в≥роспов≥данн¤

–озд≥л IV

—татт¤ XI. ѕро спов≥дь

  1. ќдинадц¤ту статтю Ђѕро збереженн¤ в≥дпущенн¤ гр≥х≥в у ÷еркв≥ї схвалено. јле вони додають виправленн¤ щодо спов≥д≥, а саме те, що треба дотримуватис¤ правила, ¤ке називаЇтьс¤ Omnis utriusque,14 ≥ що треба робити щор≥чну спов≥дь, ≥ хоча вс≥х гр≥х≥в перерахувати неможливо, все-таки треба намагатис¤ њх пригадати, ≥ т≥, ¤к≥ можна пригадати, треба перерахувати. ўодо ц≥Їњ ц≥лоњ статт≥, ми трохи дал≥15 поговоримо б≥льше, коли по¤снюватимемо нашу повну точку зору про пока¤нн¤.
  2. ƒобре в≥домо, що ми так по¤снювали та вшановували [що ми пропов≥дували, писали та навчали у спос≥б наст≥льки христи¤нський, правильний та чистий] користь в≥дпущенн¤ гр≥х≥в ≥ ¬лади  люч≥в, що багато стражденних сумл≥нь одержали вт≥ху з нашоњ доктрини п≥сл¤ того, ¤к вони чули, що це запов≥дь Ѕожа ≥ нав≥ть саме ™вангел≥Ї, що нам треба в≥рити у в≥дпущенн¤ гр≥х≥в, ≥ вважати за певне те, що в≥дпущенн¤ гр≥х≥в даЇтьс¤ даремно заради ’риста, ≥ що нам треба в≥рити, що ц≥Їю в≥рою ми Ї правдиво примиреними з Ѕогом [так, наче ми почули голос з небес]. ÷е в≥руванн¤ п≥дбадьорило багато побожних сумл≥нь ≥ на початку створило Ћютеров≥ найдобр≥шу славу серед ус≥х добрих людей через те, що воно ви¤вл¤Ї певну та над≥йну вт≥ху; тому що попередньо ц≥лий розд≥л [ц≥ла необх≥дна доктрина про пока¤нн¤ ≥] про в≥дпущенн¤ тримавс¤ пригн≥ченим доктринами про д≥ла через те, що соф≥сти та монахи н≥чого не навчали про в≥ру ≥ про даремне в≥дпущенн¤ гр≥х≥в [але спр¤мовували людей до њхн≥х власних д≥л, з ¤ких не виходить н≥чого, окр≥м сумн≥ву у стривожених сумл≥нн¤х].
  3. јле з огл¤ду на час, звичайно, б≥льш≥сть людей у наших церквах використовують “ањнства в≥дпущенн¤ гр≥х≥в ≥ √осподню ¬ечерю част≥ше прот¤гом року. ј т≥, хто навчаЇ про ц≥нн≥сть та плоди “ањнств, навчають таким чином, щоб запрошувати людей використовувати “ањнства часто. Ѕо про цей предмет Ї багато всього написано нашими богословами таким чином, що противники, ¤кщо вони Ї добрими мужами, поза вс¤ким сумн≥вом, њх схвал¤ть ≥ похвал¤ть.
  4. ¬≥длученн¤ також проголошуЇтьс¤ в≥дкрито нечестивим ≥ тим, хто зневажаЇ “ањнства. ÷е робитьс¤ ≥ в≥дпов≥дно до ™вангел≥¤, ≥ в≥дпов≥дно до старих канон≥в.
  5. јле певний час не визначаЇтьс¤, бо вс≥ однаково не готов≥ водночас. ≤ нав≥ть ¤кби вс≥ були з≥браними водночас, людей неможливо було би почути та навчити у пор¤дку [так ретельно]. ≤ стар≥ канони та отц≥ не встановлювали певного визначеного часу.  анон говорить т≥льки таким чином:16 Ђякщо хтось вступаЇ у ÷еркву ≥ н≥коли не причащаЇтьс¤, то њм треба докорити, що ¤кщо вони не причащаютьс¤, тод≥ хай прийдуть до пока¤нн¤. якщо вони причащаютьс¤ [¤кщо вони бажають, щоб њх вважали за христи¤н], то хай њх не виключають. якщо вони цього не робл¤ть, то њх треба виключитиї. ’ристос [ѕавло] каже (1  ор. 11:29), що той, хто њсть нег≥дно, той суд соб≥ њсть. ¬≥дпов≥дно пастир≥ не змушують тих, хто не Ї п≥дготовленим, використовувати “ањнства.
  6. ўодо перераховуванн¤ гр≥х≥в у спов≥д≥, то люди навчаютьс¤ таким чином, щоби на сумл≥нн¤ не накидали сильц¤. ’оча Ї користь у т≥м, щоби привчати недосв≥дчених людей перераховувати де¤к≥ реч≥ дл¤ того, щоб вони були краще п≥дготованими до науки, все-таки ми зараз обговорюЇмо те, що Ї необх≥дним, в≥дпов≥дно до «акону Ѕожого. ќтже, противники не повинн≥ цитувати нам Omnis utriusque, ¤ке нам не Ї в≥домим, але вони повинн≥ показати ≥з «акону Ѕожого, що перерахуванн¤ гр≥х≥в Ї необх≥дним дл¤ њхнього в≥дпущенн¤.
  7. ÷≥ла ÷ерква по вс≥й ™вроп≥ знаЇ, що це за сильце, накинуте на сумл≥нн¤, цей пункт у правилах, ¤кий наказуЇ, що треба спов≥дати вс≥ гр≥хи. “ак само ≥ текст сам по соб≥ не маЇ такоњ шкоди, ¤к те, що пот≥м додали сум≥сти, що збирають обставини17 гр≥х≥в. як≥ то були лаб≥ринти! яка велика тортура нав≥ть дл¤ найкращого розуму! Ѕо ц≥ п≥дбурюванн¤ жаху жодним чином не впливали на розпущених та богозневажливих людей.
  8. ѕотому, ¤к≥ трагед≥њ були спричинен≥ питанн¤ми про свого особистого св¤щеника18 серед пастир≥в ≥ брат≥в [монах≥в р≥зноман≥тних орден≥в], ¤к≥ в той же час жодним чином не були братами, коли вели в≥йну про юрисдикц≥ю спов≥дей! “ож ми в≥руЇмо, що, в≥дпов≥дно до Ѕожого «акону, перерахуванн¤ гр≥х≥в не Ї обов¤зковим. ÷е також влаштовуЇ ѕанорм≥тан≥¤ ≥ багатьох ≥нших вчених юрисконсульт≥в.19 ћи так само не бажаЇмо нав¤зати необх≥дн≥сть на сумл≥нн¤ наших людей правилом Omnis utriusque, про ¤ке ми вважаЇмо, ¤к ≥ про ≥нш≥ людськ≥ традиц≥њ, що вони не Ї д≥¤ми поклон≥нн¤ Ѕогов≥, необх≥дними дл¤ виправданн¤. ≤ це правило наказуЇ неможливе: що ми повинн≥ спов≥дувати вс≥ гр≥хи. ѕроте очевидно, що ми б≥льшост≥ гр≥х≥в ан≥ пам¤таЇмо, ан≥ розум≥Їмо њх [ан≥ правдиво бачимо своњ найб≥льш≥ гр≥хи], в≥дпов≥дно до ѕс. 19:13: Ђј помилки хто зрозум≥Ї?ї
  9. якщо пастир≥ Ї добрими мужами, то вони знатимуть, ¤к корисно досл≥джувати [молодих та ≥нших] недосв≥дчених людей; але ми не бажаЇмо санкц≥онувати тортури сум≥ст≥в, ¤к≥, навпаки, ви¤вили би б≥льше нетерпимост≥, ¤кби було додано хоча б одне слово про в≥ру, ¤ка вт≥шаЇ ≥ п≥дбадьорюЇ сумл≥нн¤. “епер щодо ц≥Їњ в≥ри, ¤ка здобуваЇ в≥дпущенн¤ гр≥х≥в, немаЇ ≥ згадки в так≥й величезн≥й куп≥ статут≥в, коментар≥в, резюме та книгах спов≥дань. ѕро ’риста н≥де там не прочитаЇте. “ам прочитаЇте т≥льки про перел≥ки гр≥х≥в. ≤ б≥льша частина там присв¤чена гр≥хам проти людськоњ традиц≥њ, а це всемарнота марнот.
  10. ÷¤ доктрина змусила впасти у в≥дчай багато сумл≥нь, що не змогли знайти спокою, тому що в≥рили, що таке перерахуванн¤ було необх≥дним за Ѕожим «аконом; а вони ж пересв≥дчилис¤, що це не Ї можливим. јле ≥нш≥, не менш важлив≥ помилки, Ї в доктрин≥ наших противник≥в про пока¤нн¤, ¤к≥ ми тепер перерахуЇмо.  

14  анон хх≥., „етвертий Ћатеранський —обор, 1215 р. по –. ’.
15 јполог≥¤, ст. v.
16 “оледський —обор, 400 р. по –. ’.
17 “ридентський —обор також вимагаЇ њх спов≥дуванн¤, парагр. 14, кап. 5.
18 Omnis utriusque вимагаЇ, щоб йому спов≥дувалис¤ вс≥ гр≥хи.
19 јуісбурзьке в≥роспов≥данн¤, xxv.: 12.
 

<назад дал≥ >


Сайт создан в системе uCoz