Книга Злагоди

Передмова до українського видання доктора богослов'я Роберта Л. Рана

Передмова Єпископа Української Лютеранської Церкви В'ячеслава Горпинчука

CONCORDIA
ЗЛАГОДА

Формула Злагоди

ЧАСТИНА 1
КОНСПЕКТ

РОЗДІЛ VІІ
Про Господню Вечерю

ЗАПЕРЕЧНЕ
Противні засуджені доктрини сакраментаріан

  1. З іншого боку, ми одностайно заперечуємо і засуджуємо всі наступні помилкові статті, які опираються цій вищепредставленій доктрині і виступають проти неї, простої віри і [чистого] сповідання про Господню Вечерю:
  2. 1. Папське переосуществлення, де в папстві навчається, що у Святій Вечері, хліб і вино втрачають свою сутність і природнє єство і, таким чином, знищується; що вони змінюються на тіло Христове, і що залишається сама лише зовнішня форма.
  3. 2. Папська жертва меси за гріхи живих і мертвих.
  4. 3. Те, що [святотатство яким] мирянам дається лише одну форму Таїнства, а чаша від них утримується, всупереч чітких слів заповіту Христового, і [таким чином] вони позбавлені Його крові.
  5. 4. Коли навчається, що словам заповіту Христового не треба вірити просто так, як вони звучать, але що вони є незрозумілими висловами, значення яких передусім треба шукати в інших місцях Писання.53
  6. 5. Що у Святій Вечері тіло Христове не приймається вустами з хлібом; але що вустами приймаються лише хліб і вино, а тіло Христове приймається тільки духовно, вірою.
  7. 6. Що хліб і вино у Святій Вечері є не більше як [символи] або знаки, якими християни впізнають один одного.54
  8. 7. Що хліб і вино є тільки образами, видом і представленнями далекого, відсутнього тіла Христового.
  9. 8. Що хліб і вино є не більше як спогадом, печаткою і обіцянкою, через які нас запевнено в тому, що коли віра підноситься до небес, то там вона стає учасницею тіла та крові Христових так само правдиво, як і у Вечері ми їмо хліб та пємо вино.55
  10. 9. Що запевнення та підтвердження нашої віри [про спасіння] відбувається у самій Святій Вечері через зовнішні знаки хліба та вина, а не через правдиво присутні тіло і кров Христові.
  11. 10. Що у Святій Вечері роздається лише сила, дієвість і заслуга далеко відсутнього тіла та крові Христових.56
  12. 11. Що тіло Христове так обмежене на небесах, що воно жодним чином не може водночас бути присутнім у багатьох місцях на землі, де святкується Його Свята Вечеря.57
  13. 12. Що Христос не обіцяв, ані не міг дозволити суттєвої присутності Його тіла та крові у Святій Вечері, тому що природа та властивість Його набутої людської природи цього не може допустити, ані дозволити.
  14. 13. Що Бог, відповідно [навіть] до Своєї всемогутності (про яку страшно чути), неспроможний зробити так, щоби Його тіло було суттєво присутнім більше ніж в одному місці водночас.
  15. 14. Що не всемогутнє Слово Христового заповіту, але віра чинить і робить [є причиною] присутність тіла і крові Христових у Святій Вечері.
  16. 15. Що віруючі не повинні шукати тіла [і крові] Христових у хлібі та вині Святої Вечері, але з хліба повинні зводити свої очі до неба і там шукати тіло Христове.
  17. 16. Що невіруючі, нерозкаяні християни у Святій Вечері не одержують правдивих тіла та крові Христових, а тільки хліб та вино.58
  18. 17. Що гідність гостей у цій небесній гостині полягає не лише у самій правдивій вірі у Христа, але також у зовнішньому приготуванні людей.59
  19. 18. Що навіть правдиво віруючі, які мають та утримують правдиву живу чисту віру в Христа, можуть одержувати це Таїнство собі на осуд, тому що вони все ще є недосконалими у своєму зовнішньому житті.
  20. 19. Що зовнішні видимі елементи у Святій Вечері мають вшановуватися.60
  21. 20. Так само ми передаємо судові Божому всі нахабні, іронічні, богозневажливі питання (які з порядності не повинні згадуватися) та інші вислови про надприродні, небесні тайни цього Таїнства, які дуже богозневажливо та з великою образою [до Церкви] грубим, плотським капернаїтським чином пропонуються сакраментаріанами.
  22. 21. І тоді, таким чином, ми повністю [відкидаємо і] засуджуємо капернаїтське споживання тіла Христового, так, ніби [ми навчали, що] Його тіло розривається зубами і засвоюється подібно іншій їжі, до якого, всупереч свідченню їхнього сумління, після всіх наших сильних протестів, сакраментаріани зумисне силують нас, і, таким чином, роблять нашу доктрину огидною їхнім слухачам; навпаки, ми стверджуємо і віруємо, відповідно до простих слів заповіту Христового, у правдиве, але все-таки надприроднє споживання тіла Христового, як і в пиття Його крові, доктрину, яку чуття і розум людини не осягають, але, як і у всіх інших статтях віри, наш розум полониться послухові Христа і ця тайна не осягається по-іншому, окрім як самою вірою, і не обявляється ніде інде, як у самому Слові.  


53 Цвінґлі (Еколампадій, Кальвін. Посилання було особливо на Івана vi.)
54 Цвінґлі, De vera et falsa religione (Opp. iii., стор. 145 і далі).
55 Кальвін. Напр. коментар на 1 Кор. 11:23.
56 Див. Calvins Institutes, iv., chap.xxiv., par. 18.
57 Див. Consensus Tigurinus, xxi.; Niemyer, xxiv., стор. 196. Пор. Повне Проголошення vii:119.
58 Всі сакраментаріани.
59 Вчення папістів.
60 З поклонінням, latreia (Тридентський Собор).
 

<-назад вперед->


Сайт создан в системе uCoz