Книга Злагоди

Передмова до українського видання доктора богослов'я Роберта Л. Рана

Передмова Єпископа Української Лютеранської Церкви В'ячеслава Горпинчука

CONCORDIA
ЗЛАГОДА

Формула Злагоди

ЧАСТИНА 1
КОНСПЕКТ

РОЗДІЛ VІІ
Про Господню Вечерю

СТВЕРДНЕ
Сповідування чистої доктрини про Святу Вечерю проти сакраментаріан

  1. 1. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо, що у Святій Вечері кров і тіло Христові є правдиво та суттєво присутніми, і правдиво роздаються і одержуються з хлібом і вином.
  2. 2. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо, що слова заповіту Христового не треба розуміти по-іншому, ніж вони звучать, а буквально; так що хліб не позначає відсутнього тіла, а вино відсутньої крові Христової, але що через таїнственний союз, вони [хліб і вино] є правдивими тілом і кровю Христа.49
  3. 3. Щодо освячення, ми віруємо, сповідуємо і навчаємо, що жодне діло людини чи проголошення служителя [церкви] не чинять цієї присутності тіла та крові Христових у Святій Вечері, але що це треба приписувати тільки і винятково всемогутній силі нашого Господа Ісуса Христа.
  4. 4. Але водночас ми одностайно віруємо, навчаємо і сповідуємо, що у використанні Святої Вечері, слова запровадження Христові не можна жодним чином пропускати, але вони мають привселюдно виголошовуватися, як написано (1 Кор. 10:16): «Чаша благословення, яку благословляємо, чи не спільнота то крови Христової?» тощо. Це благословення відбувається через повторення Слова Христового.
  5. 5. Навіть більше від того, основи, на яких ми стоїмо проти сакраментаріан, у цьому питанні є тими, які заклав доктор Лютер у Великому Сповіданні про Господню Вечерю.50
  6. Першою є ця стаття нашої християнської віри: Ісус Христос є правдивим, суттєвим, природнім, досконалим Богом і чоловіком в одній Особі, неподілений і нерозділюваний.
  7. Другою є та, що Божа правиця є повсюди; по цій правиці Христос в ділі та в правді посаджений відповідно до Його людської природи, [і отже] будучи присутнім, Він править і має у Своїй руці і під Своїми ногами все, що є на небі та на землі [як каже Писання (Еф. 1:22)]: там [по цій правиці Божій] не є посадженою ніяка інша людина, ані ангел, а лишень Син Марії; звідти Він може чинити це [ці речі, про які ми сказали].
  8. Третьою є та, що Боже Слово не є фальшивим і не обманює.
  9. Четвертою є та, що Бог має і знає багато способів перебування в якомусь місці, і не лише в одному [не є привязаним до одного], яке філософи називають локальним [або обмеженим].51
  10. 6. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо, що тіло і кров Христові приймаються з хлібом і вином не лише духовно вірою, але й також вустами; проте не по-капернаїтському,52 але в надприродний, небесний спосіб через таїнственний союз; як це чітко показують слова Христові, де Христос наказує брати, їсти і пити, як це робилося Апостолами, бо написано (Марка 14:23): «І пили з неї всі». Св. Павло каже подібним чином (1 Кор. 10:16): «Хліб, який ломимо, чи не спільнота він тіла Христового?» Тобто той, хто їсть цей хліб, їсть тіло Христове, про що також одностайно свідчили головні давні учителі Церкви: Золотоустий, Кіпріан, Лев І, Григорій, Амвросій, Августин.
  11. 7. Ми віруємо, сповідуємо і навчаємо, що не тільки правдиво віруючі [в Христа] і гідні, але й також негідні і невіруючі, одержують правдиві тіло та кров Христові, але не на життя і втіху, а на суд і прокляття, якщо вони не навернуться і не розкаються (1 Кор. 11:27, 29).
  12. Бо, хоча вони і відкидають від себе Христа як Спасителя, вони мусять визнавати Його навіть проти своєї власної волі, як суворого Суддю, Який є присутнім також для здійснення і виконання суду проти нерозкаяних гостей, як також чинити життя і втіху в серцях правдиво віруючих і гідних.
  13. 8. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо також, що є лише один вид негідних гостей, а саме тих, які не вірують, про яких написано (Івана 3:18): «Хто ж не вірує, той вже засуджений». Негідним використання Святої Вечері цей суд збільшується, зростає і погіршується (1 Кор. 11:29).
  14. 9. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо, що жоден правдивий віруючий, допоки він зберігає живу віру, яким би слабким він не був, не одержує Святої Вечері, яка була запроваджена особливо для християн, слабких у вірі, але розкаяних, для втіхи та зміцнення їхньої слабкої віри (Матвія 9:12; 11:5, 28), собі на суд.
  15. 10. Ми віруємо, навчаємо і сповідуємо, що вся гідність гостей цього небесного банкету є і полягає лишень у найсвятішому послухові та найабсолютнішій заслузі Христовій, яку ми присвоюємо собі правдивою вірою, і про неї [цю заслугу] ми запевнюємося Таїнством. Ця гідність зовсім не залежить від наших чеснот, а чи внутрішніх або зовнішніх приготувань.  


49 Шмалькальдські статті, частина ІІІ., ст. vi.; Великий катехізис, 501:4. Значення вислову пояснено Повним Проголошенням vii:14: «З хлібом і вином, тіло і кров Христові є правдиво та суттєво присутніми, пропонованими та одержуваними».
50 Віттенберґ, 1528, Ерлянґенське вид. 30:151.
51 Пор. Повне Проголошення vii:98 і далі.
52 Слово походить з Івана 6:26, 52: «Так, наче Його тіло роздирається зубами і перетравлюється, як усяка інша їжа».
 

<-назад вперед->


Сайт создан в системе uCoz