Книга Злагоди

Передмова до українського видання доктора богослов'я Роберта Л. Рана

Передмова Єпископа Української Лютеранської Церкви В'ячеслава Горпинчука

CONCORDIA
ЗЛАГОДА

Великий Катехізис

ЧАСТИНА ТРЕТЯ

Про молитву "Отче наш"

Четверте прохання

  1. Хліб наш насущний дай нам сьогодні.
  2. Тут ми переходимо до розгляду питання про мізерність запасів і про необхідності нашого тіла та тимчасового життя. Тут воно висловлене у простій і стислій формі, одначе цей вислів охоплює дуже багато. Бо коли ви згадуєте і молитеся про хліб насущний, ви молитеся про все, що вам необхідно, щоб мати і користуватися хлібом насущним, і, з іншого боку, про захист від усього, що цьому перешкоджає. Тому ви мусите ширше розкрити не лише свої власні засіки, але розповсюджувати свої наміри на дальні ниви і на всю землю, яка родить нам хліб і усякий харч. Бо якби Бог не робив так, щоб усе це росло, якщо б Він не благословляв і не зберігав це на ниві, то ми ніколи б не змогли отримати хліба з печі чи поставити на стіл хоч щось.
  3. Коротше кажучи, дане прохання включає все, що стосується нашого життя у цьому світі, тому що лише для цього ми потребуємо хліба щоденного. Отже, для підтримання нашого життя ми потребуємо не лише того, щоб наше тіло мало харчі і одяг, і щоб задовольнялися інші його потреби, але також нам необхідно, щоб ми проводили наші дні у мирі і спокої, серед людей, з котрими ми живемо і спілкуємося у щоденних ділах, розмовах і всяких інших діях, коротше кажучи, [ми потребуємо] у всьому, що стосується як нашого побуту, так і стосунків з нашими ближніми, іншими громадянами і урядом. Бо там, де ці дві речі утискуються [перериваються і порушуються] і не розвиваються так, як це має бути, не настає також задоволення життєвих потреб, так що, врешті-решт, і життя не може підтримуватися.
  4. І дійсно, існує величезна потреба молитися за світську владу і уряд, як і за те, через що Бог зберігає для нас хліб щоденний і всі задоволення у цьому житті. Бо хоч ми прийняли від Бога усі блага удосталь, ми не були б здатні утримати хоч щось з них, чи використати їх успішно і щасливо, якщо б Він не давав нам постійного та миролюбного уряду. Бо де існують незгода, ворожнеча і війни, там люди позбавлені хліба щоденного чи, щонайменше, обмежені в ньому.
  5. Тому було б дуже правильно розмістити на гербі усіх добропорядних князів хлібний коровай замість лева чи переможного вінка, чи ж відчеканити його на монетах, щоб нагадати як їм [князям], так і їх підлеглим, що через їхнє служіння ми маємо захист і мир, а також, що без них ми не могли б споживати і берегти свій хліб насущний. Тому вони також за своє служіння гідні усякої шани, котру їм належить віддавати настільки, наскільки ми можемо, як тим людям, через котрих ми у мирі і в спокої користуємося всім, що нам належить, бо у протилежному разі ми не зберегли б ні фартинга. І, окрім того, ми також повинні молитися за них, щоб через них Бог міг дарувати нам більше благословень і благ.
  6. Нехай це буде стислим ескізним нарисом пояснення, яке показує, наскільки широко розповсюджується ця Заповідь на всі стосунки на землі. Насправді, про це кожна людина могла б піднести довжелезну молитву, багатослівно перераховуючи усе, що сюди входить, як, наприклад, коли ми молимо Бога дати нам харчі і напої, одяг, оселю і двір, і фізичне здоровя, а такожщоб Він вчинив так, щоб зерно і плоди на нивах добре росли і зріли, даліщоб Він допомагав нам підтримувати наше домашнє господарство, щоб Він дав нам і зберігав для нас добропорядну дружину, дітей і служників, щоб Він давав нам можливість працювати, займатися своїм ремеслом чи тим, чим ми займаємося для процвітання в житті, щоб Він обдаровував нас добрими сусідами [ближніми], вірними друзями тощо.
  7. І такожщоб Він дав імператорам, царям і усім станам, а особливоправителям нашої держави і радникам, суддям і урядовцям мудрість, силу і успіх, щоб вони могли правити добре і здолати турків, усіх ворогів; підлеглим і звичайним людямпокірність, мир, злагоду в їхньому житті [стосунках] один з одним.
  8. І, з іншого боку, щоб Він оберігав нас від усіляких негараздів, котрі можуть звалитися на наше тіло і наші засоби до існування, наприклад такі, як удар блискавки, град, пожежа, повінь, отруєння, епідемія, мор, війна і заколот, голод, хижі звірі, розбещені люди тощо.
  9. Все це належить добре пояснити звичайним людям, а саме що усі блага походять від Бога, і про отримання їх ми мусимо молитися.
  10. Але це прохання особливим чином спрямоване також проти нашого особистого ворогадиявола. Бо всі його думки і бажання зводяться до того, щоб позбавити нас усього, що ми маємо від Бога, чи зашкодити цьому. І він не заспокоїться лише тим, щоб чинити перепони і розвалювати духовну форму правління [духовний порядок], звівши душі на погибель своєю брехнею і підкоряючи їх своїй владі, але він також чинить перепони і шкодить міцності і стабільності усякого правління, зарівно як і іншим шанованим і миролюбним стосункам на землі. Тут він породжує величезну кількість сварок, убивств, заколотів і війн, а також блискавок і градів, щоб знищити зерно і худобу, щоб отруїти повітря тощо.
  11. Коротше кажучи, йому прикро, що кожна людина має шматок хліба від Бога і споживає його в мирі. І якщо б це було у його владі, а наша молитва [як засіб, що за своєю ефективністю займає перше місце після Бога] не перешкоджала йому, він не залишив би у полі ні колоска, а в доміні фартинга, та, він не залишив би нам життя ні на годину, особливо тим, хто має Слово Боже і хоче бути християнином.
  12. Бог хоче показати намяк Він піклується про нас у всіх наших потребах і вірно забезпечує нас також усім необхідним для існування у цьому світі.
  13. І хоч Він подостатком дарує все це навіть зіпсованим людям і відвертим покидькам, зберігаючи це все для них, все ж Він бажає, щоб ми молилися про ці речі, щоб ми могли визнати, що отримуємо їх з Його руки, і, таким чином, могли відчувати Його батьківську прихильність по відношенню до нас. Бо коли Він забирає Свою руку [позбавляє Своєї підтримки], ніщо, в кінцевому результаті, не може бути збережене, і це ми дійсно щоденно бачимо і випробовуємо.
  14. Скільки проблем у сучасному світі виникає у житті тих, хто невпинно пригнічує бідних і позбавляє їх хліба насущного, наприклад, з причини фальшивих грошей чи за рахунок щоденно зростаючого гноблення і загального зросту цін у торгівлі, у виробництві, обміні товарів і оплаті праці! Звичайно ж, все це ми повинні витримати і терпляче вистраждати. Але хай вони [ті, хто так чинить ] бережуться, щоб не втратити загальне клопотання про себе [клопотання Церкви], і будуть обережні, щоб це прохання Господньої молитви не опинилося спрямованим проти них.

<-назад вперед->


Сайт создан в системе uCoz