Шмалькальдські статті
Друга частина
Стаття ІІ. Про месу
Звернення до святих
- Звернення до святих є також одним із зловживань антихриста, яке суперечить першій статті, і яке наносить шкоду
вченню Христовому. Воно ані заповідане, ані радиться, ані
має жодного прикладу [або свідчення] у Писанні, і навіть якби
воно було цінною річчю, а такою воно не є [власне, навпаки,
воно є найшкідливішою річчю], у Христі ми маємо все в тисячу
крат краще [і певніше, що ми не потребуємо звертатися до
святих].
- І хоча ангели на небесах моляться за нас [як і Сам Христос
також], і як це роблять святі на землі, і, можливо, також на
небесах, проте звідси не випливає, що ми повинні звертатися
та поклонятися ангелам і святим, і постити, проводити
празники, святкувати месу на їхню честь, приносити пожертви, і закладати церкви, вівтарі, започатковувати
богослужіння та ще іншими способами служити їм, і вважати
їх за помічників у потребі [за покровителів та заступників], і
ділити між ними всі види допомоги, і приписувати кожному
з них особливу форму помочі, як навчають та чинять папісти.
Бо цеідолопоклонство, і така шана належить тільки Богові.
- Бо ж як християнин і святий на землі ви можете молитися за
мене не один раз, але в багатьох потребах. Але через це я не
зобовязаний поклонятися вам і звертатися до вас, і святкувати
празники, поститися, жертвувати, проводити меси на вашу
честь [і богослужіння], і покладати мою віру на вас для мого
спасіння. Я можу іншим чином по правді тебе шанувати й
любити і дякувати тобі у Христові.
- Якби зараз така ідолопоклонницька шана була відібрана від
ангелів та покійних святих, то решта шанування була би без
шкоди і була би швидко забутою. Бо коли духовна і фізична
користь і допомога більше не очікується, святих не будуть
непокоїти [поклоніння святим швидко припиниться] ані в
їхніх могилах, ані на небесах. Бо без винагороди або з чистої
любові ніхто не буде більше їх памятати, чи поціновувати, чи
шанувати [обдаровувати їх Божественною шаною].
- Коротко кажучи, саму месу і нічого, що з неї випливає, і нічого,
що до неї додається, ми не можемо терпіти, але мусимо
засудити для того, щоб зберегти святе Таїнство чистим та
певним, відповідно до запровадження Христового, яке
використовується і отримується через віру.
<-назад вперед->
Сайт создан в системе
uCoz