Формула Злагоди
ЧАСТИНА 1
КОНСПЕКТ
РОЗДІЛ VІІ
Про Господню Вечерю
Твердження суперечки
Головна суперечка між нашою доктриною і сакраментаріанами про цю статтю
- Чи у Святій Вечері правдиве тіло та кров нашого Господа Ісуса Христа є правдиво та суттєво присутніми і роздаються з хлібом і вином та приймаються вустами всіми тими, хто вживає це Таїнство, гідними вони є або ні, благочестивими або неблагочестивими, віруючими або невіруючими; віруючими на втіху і для життя; невіруючими для суду [так, що віруючі одержують з Господньої Вечері втіху і життя, а невіруючі приймають її собі на суд]? Сакраментаріани кажуть: «Ні». Ми кажемо: «Так».
- Для пояснення цієї суперечки треба на початку зауважити, що є два види сакраментаріан. Деякі з них є грубими сакраментаріанами, які проголошують чіткими [deutschen] словами те, що вони вірують у своїх серцях, а саме, що у Святій Вечері присутні тільки хліб та вино, які роздаються і приймаються вустами.47
- Проте інші є витонченими сакраментаріанами і найшкідливішими, які частково дуже оманливо говорять нашою мовою і стверджують, що вони також вірують у правдиву присутність правдивого, суттєвого та живого тіла та крові Христових у Святій Вечері, проте, що це відбувається духовно через віру.48
- І все ж таки, під тими оманливими словами, зокрема, вони зберігають точно таку ж саму думку, а саме, що у Святій Вечері нічого не присутнє і не приймається вустами, окрім хліба та вина. Бо для них слово духовно означає ніщо інше, як присутність Духа Христового, або ж сили відсутнього тіла Христового і Його заслуги; але тіло Христове жодним способом чи чином не є присутнім, окрім як високо на небі, до Якого саме на небі ми повинні підноситися думками нашої віри, і там, а зовсім не в хлібі та вині Святої Вечері, повинні шукати ми це тіло і кров [Христа].
47 Карлштадт, Цвінґлі, Еколампадій.
48 Буцер, Петер Мученик, Кальвін і крипто-кальвіністські теологи Лейпцига та
Віттенберґу.