Сповідання віри
Статті віри та вчення
I стаття. Про Бога
- Перш за все ми одностайно того дотримуємося та навчаємо відповідно до ухвали Нікейського Собору,8
- що є одна Божественна Сутність, Яка називається, і Яка є правдивим Богом,
- і що є три Особи у цій одній Божественній Сутності, однаково могутніх і однаково вічних: Бог Отець, Бог Син, Бог Святий Дух. Всі троє є однієї Божественної Сутності, вічної, непо дільної, необмеженої могутності, мудрості та доброти, один Творець і Охоронець всього видимого і невидимого.
- І під словом «Особа» не мається на увазі якась частина, якась властивість у чомусь іншому, але те, що в собі існує, як-то його використовували отці.
- Отже, всі єресі, що виникли проти цієї статті, відкидаються, як-от: маніхеян,9 які стверджують про те, що є два боги, один добрий, а одинзлий; а також валентиніанів,10 аріанів,11 евноміанів,12 магометян13 та інших до них подібних;
- а також самосатеністів,14 старих і нових, які вважають, що є лише одна Особа, перекручено стверджують, що інші двоє, Слово та Святий Дух, не є обовязково відмінними Особами, але що Слово означає фізичне слово, а Святий Дух є рухом, спричиненим у творіннях.
8 Нікейський Символ віри.
9 Релігія, що мала за основу перський дуалізм, поєднаний з християнськими та
іншими елементами, заснована в третьому столітті Манієм і названа в честь нього.
Албігензіани наприкінці середніх віків дотримувалися подібних поглядів.
10 Гностики другого століття, що називалися в честь Валентинія.
11 Послідовники Арія, що були засуджені 325 року на Нікейському Соборі, і які
притримувалися тієї точки зору, що Син був створеним і був іншої «сутності», ніж
Отець.
12 Послідовники Евномія, радикального аріянина кінця четвертого століття.
13 Реформатори часто ставилися до магометян, як до антитринітаріанської єресі.
14 Послідовники Павла Самосатенського, котрий в третьому столітті навчав, що
Ісус був людиною, глибоко обдарованою Духом. «Новосамосатеністи» були
антитринітаріанськими спіритуалістами шістнадцятого століття.