Великий Катехізис
ЧАСТИНА ПЕРША
Друга Заповідь
- Не призивай Ймення Господа, Бога твого, надаремно!
- Як Перша Заповідь навчає серце і вчить вірі [основам віри],
так ця Заповідь веде нас далі, направляючи до Бога вуста і
язик. Бо словаце перше, що походить від серця і викриває
себе. І так само, як я навчав вище, про те, як відповісти на
запитання, що означає «мати [якогось] бога», (так само) ви
повинні навчатися, не мудруючи, розуміти значення цієї та
всіх Заповідей і використовувати для себе.
- Тому, коли запитають: «Як ви розумієте Другу Заповідь, чи
що маєте на увазі під надаремним призиванням Господнього
Ймення, чи зловживанням Його Іменем?»коротко відповідайте: «Зловживання Йменням Господнімце коли ми,
без різниці, яким чином, звертаємося до Господа Бога з метою
неправдивого свідчення або здійснення будь-якого іншого
зла». Тобто ця Заповідь наказує, щоб до Імені Божого не
зверталися неправдиво, щоб Воно не зявлялося на вустах,
коли серце знає достатньо добре чи повинне знати по-іншому.
Як серед тих, що присягають на суді, коли одна сторона
неправдиво свідчить на другу.
- Бо не може бути більш гіршого зловживання Іменем Божим,
ніж використання Його для підтримки неправди та обману.
Хай це залишається точним німецьким та найпростішим
значенням цієї Заповіді.
- Зі сказаного усяка людина може без зусиль самостійно
зрозуміти те, коли і якими [найрізноманітнішими] способами
Іменем Божим зловживають, хоч і неможливо перелічити всі
ці зловживання. Та все-таки, висловлюючись кількома
словами, усі зловживання Божественним Іменем мають
місце, перш за все, у світських ділах і в питаннях, що
стосуються грошей, маєтку, шани, чи це буде привселюдно, в
суді, на базарі чи в будь-якому іншому місці, де люди
неправдиво клянуться Йменням Божим чи заставляють душі
свої [беруть на свої душі зобовязання] якимось іншим чином.
І це особливо поширене в ділах, що стосуються подружнього
життя, коли двоє йдуть і таємно заручаються, а потім
відрікаються від цього під присягою.
- Та найбільше зловживань чиниться в духовних ділах і
належать до сумління, коли зявляються лжепроповідники,
котрі висувають свої неправдиві і марні вигадки, видаючи їх
за Слово Боже.
- Все цеприкрашання себе Іменем Божим чи створення
поважного вигляду, чи претензії на правдивість, незалежно
від того, де це відбувається, чи в буденних світських ділах, чи
в піднесених і витончених питаннях віри і вчення. До
неправдомовців також належать богозневажникине тільки
явні і вульгарні, відомі усім, що ганьблять Імя Боже без страху
(виховання такихділо не наше, а ката), але також і ті, хто
привселюдно бреше на істину і Слово Боже і передоручають
її дияволу. Про таких нема потреби говорити далі.
- Тож вивчімо і сприймемо всім серцем величезну важливість
даної Заповіді, щоб ми могли з усім старанням боротися проти
усякого зловживання святим Йменням і боятися цього, як
найбільшого з гріхів, котрий можна вчинити зовнішньою дією.
Бо неправда і брехня вже самі по собі є великим гріхом. Але
цей гріх непосильно обтяжує, коли ми намагаємося виправдати і підтвердити його, звертаючись до Імені Божого,
використовуючи Його як покривало для прикривання сорому,
так, що з простого обману твориться подвійна, ні, багаторазова
брехня.
- З цієї причини Бог додав до даної Заповіді серйозну погрозу,
а саме: «бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його
Імя надаремно!» Тобто Він не подарує цього нікому і не
залишить [такої провини] безкарною. Бо як Він не залишить
без помсти того, хто відвертає своє серце від Нього, так Він не
терпітиме використання Свого Імені для покривання брехні.
- Зараз же, ой леле! Цезагальна біда, настільки широко
розповсюджена у світі, що лише декотрі не використовують
Імя Боже для прикривання брехні і різноманітних лиходійств, так само, як [деякі] надіються всім своїм серцем на
одного лише Бога.
- Бо з природи своєї ми усі маємо всередині себе таку «чудову
властивість», що усякий, хто чинить якесь лиходійство, хотів
би прикрити і прикрасити свою ганьбу так, щоб ніхто не міг
його бачити або про нього знати. І ніхто не має достатньої
сміливості, щоб хвалитися на увесь світ здійсненим ним
злочинством. Усі прагнуть діяти нишком і крадькома, щоб
ніхто не знав про те, що вони чинять. Потім, коли когось
ловлять [при здійсненні лиходійства], у хід іде Імя Боже,
котре повинне подати підлість, як праведність, а ганьбуяк
славу і шану.
- Це стало у світі загальноприйнятим і, як Великий Потоп,
затопило усі землі. Отже, ми маємо саме те, чого шукаємо і
заслуговуємомор, війни, голод, пожежі, повені, примхливих дружин, непокірних дітей і слуг, усіляку розпусту і
опоганення. Звідки ж ще може прийти стільки страждань і
нещасть? Добре, що ще земля взагалі носить нас, в чому
проявляється велике милосердя [Боже] до нас.
- Тому наша молодь повинна найвище за все використовувати
дану Заповідь у своєму житті, і їх (молодих людей) потрібно
навчати найшанобливішому ставленню до цієї і Першої
Заповіді. І щоразу, коли вони переступають [ці Заповіді], ми
повинні бути миттю з різкою, вказуючи їм на [порушену]
Заповідь. Нам варто постійно прищеплювати їм це, щоб
виховувати їх не лише за допомогою покарань, але також
вселяти в них пошану до Бога і страх Божий.
- Отже, тепер ви розумієте, що значить промовляти Імя Боже
надаремно, тобто (ще раз коротко повторимо це) з метою
обману, підтвердження Іменем Божим чогось такого, що не
відповідає дійсності, чи в прокльонах, лайці, заклинаннях,
коротше кажучи, для здійснення будь-якого лиходійства, яке
може здійснити людина.
- Окрім того, ви повинні знати, як правильно використовувати
Імя Боже. Бо кажучи: «Не призивай Ймення Господа, Бога
твого, надаремно» Він одночасно дає нам зрозуміти, що
воно повинне використовуватися належним чином. Бо воно
було виявлене і дане нам саме для того, щоб ми постійно
використовували його, і щоб воно було нам на користь.
- Таким чином, можна зробити природний висновок, що
оскільки використання святого Ймення з метою підтримання
брехні або беззаконня тут забороняється, значить, з іншого
боку, нам заповідається використовувати його для підтримки
істини і для всього доброго, що має місце [наприклад], коли
хтось клянеться в правді і там, де це необхідно. Так само
коли має місце вірне вчення, і коли до Імені [Божого]
звертаються в горі або прославляють і дякують Йому у
благоденстві тощо. Все це цілком описано і заповідане нам у
Пс. (49:15): « і до Мене поклич в день недолі, Я тебе
порятую, ти ж прославиш Мене!» Бо все це є благословенним
використанням [Імені] для служіння правді, і, таким чином,
Імя [Боже] святиться, як ми молимося в молитві «Отче наш».
- Отже, ми пояснили вам суть цілої Заповіді. І, виходячи з
цього, можна легко вирішити питання, яким переймаються
багато учителів, а самечому принесення клятви заборонене
в Євангелії, і все-таки Христос, святий Павло та інші святі
часто присягалися.
- Коротко це можна пояснити таким чиномми не повинні
клястися з метою підтримати зло, тобто обману, а також тоді,
коли в цьому немає потреби чи користі. Однак для підтримки
доброго і на добро ближньому своєму, нам слід клястися. Бо
це справді добре діло, котрим прославляється Бог, запроваджується істина і правда, спростовується брехня, серед
людей встановлюється мир, запановує покора, утихомирюються суперечки. Бо таким чином Сам Бог стає Посередником між правдою і хибою, між добром і злом, поділяючи їх.
- Якщо одна зі сторін присягає неправдиво, то вона має свій вирок
і не може запобігти покаранню, і хоча буває, що покарання
відкладається на тривалий час, ця людина не матиме успіху
все, що вона зможе знайти цим [неправдивою присягою],
висковзне з її рук, і вона ніколи не зможе ним скористатися.
- Це я спостерігав часто у житті тих людей, котрі неправдиво
давали свої шлюбні обітниці та ніколи не мали [надалі] жодної
щасливої години чи благодатного дня, з часом гинули в
жалюгідному стані тіла та душі, зарівно як і майна.
- Тому я раджу та напучую, як і раніше, щоб шляхом попередження і погроз, утримування та покарання навчали дітей
з раннього дитинства остерігатися неправдивого свідчення і
особливо уникати використання Імені Божого для підтвердження цього. Бо там, де їм дозволяють діяти на власний
розсуд, не вийде нічого доброгоце навіть зараз очевидне і
виявляється в тому, що світ став гірший, ніж будь-коли, і що в
ньому немає управління, немає покори, нема вірності, нема
віри, але зухвалі, розбещені люди, котрим не допомагають ні
вчення, ні засудження. Все цегнів Божий і покарання за
таке норовливе презирство до цієї Заповіді.
- З іншого боку, їх потрібно постійно спонукати і підштовхувати
до шанування Імені Божого, щоб воно постійно було у них на
вустах у всьому, що може трапитися з ними або (що) привертає
їхню увагу. Бо справжнє шанування і прославлення Його Імені
полягає в тому, щоб споглядати на Нього і благати Його про
всяку втіхущоб (як ми чули раніше) перш за все серце вірою
віддавало належну Йому шану, а за серцемі вуста, шляхом
сповідування.
- Це також є благословенною і корисною звичкою, дуже дієвим
засобом проти диявола, котрий завжди поряд з нами і тільки
того чекає, щоб ввести нас у гріх і ганьбу, лихоліття і
неприємності, але котрий не бажає чути Імені Божого і не
може перебувати там, де воно промовляється, і де до нього
звертаються від усього серця.
- І справді, багато жахливих і вражаючих нещасть ставалися б
з нами, якби Бог не підтримував нас, коли ми звертаємося до
Імені Його. Я сам випробував і пізнав на власному досвіді, що
часто цілковито несподіване велике лихо відразу ж відверталося і усувалося при такому звертанні [до Імені Божого].
Я стверджую, що для дошкуляння дияволу нам варто завжди
мати це святе Імя на вустах, щоб він не міг шкодити нам, як
він того бажає.
- Досягненню цієї мети також сприяє звичка щоденно присвячувати [ввіряти] себе Боговісвою душу і своє тіло, свою
дружину і своїх дітей, своїх слуг і все, що ми маємо[все це
щоденно передавати в опіку Богу і під Його захист] від різних
нестатків, котрі можуть трапитися. Звідси також походять і
як і раніше залишаються вживані благословення їжі і подяка
за неї, а також інші молитвиранкові і вечірні.
- А також традиція, за якою діти хрестяться і виголошують:
«Господи Боже, захисти нас!», «Допоможи, любий Господи
Ісусе!» тощо, коли бачать чи чують щось дивовижне чи
жахливе. А також, коли хтось стикається з несподіваним
щастям, хоч би повсякденним, він говорить: «Слава Богу! Це
дар Божий!» тощо, як раніше діти мали звичай поститися і
молитися до св. Миколая та інших святих. Це було б більше
бажане і прийнятне Богові, ніж усе чернецтво і вся картезіанська святість.
- Ось так ми можемо настановляти нашу молодь в дитячій
[невимушеній] та ігровій формі страху Божому і пошани до
Нього, щоб Перша і Друга Заповіді належним чином виконувались і постійно використовувалися. Потім дещо добре
може вкоренитися, пустити пагони і дати плід, і так виростуть
люди, якими зможе пишатися наша земля [держава].
- Понад те, це було б вірним способом доброго виховання дітей,
доки вони навчаються з бажанням і задоволенням [добровільно]. Бо ті, кого змушують тільки за допомогою нагайки
і запотиличників, не стануть добрими нащадками, і, в
кращому випадку, при такому ставленні вони залишаться
добропорядними до того часу, доки над ними тяжіє нагайка.
- Та це [описана форма навчання] настільки глибоко вкорінюється в серці, що вони бояться Бога більше, ніж нагайок
і різок. Так просто я про це кажу заради молоді, щоб це могло
проникнути в їх розум. Бо оскільки ми проповідуємо дітям,
нам потрібно також «белькотіти» разом з ними. Таким чином
ми уникаємо зловживань і навчаємо правильно використовувати Боже Імя, що повинне бути присутнім не лише
на словах, але також в ділах і в самому житті, щоб ми могли
знати, що це угодне Богові, і що Він щедро нагородить за це,
так само, як Він жахливо покарає за всяке зловживання.
<-назад вперед->
Сайт создан в системе
uCoz