Формула Злагоди
ЧАСТИНА 1
КОНСПЕКТ
РОЗДІЛ ІІ
Про свобідну волю
ЗАПЕРЕЧНЕ
Проти фальшивої доктрини
- Таким чином, ми відкидаємо і засуджуємо всі наступні помилки, як противні стандарту Божого Слова:
- 1. Маячню [божевільну догму] філософів, яких називають стоїками, як також маніхеян, які навчали, що все, що відбувалося, мало статися саме так, а не по-іншому, і що все, що людина робить, навіть у зовнішніх речах, вона робить з необхідності, і що вона вимушена до лихих діл і вчинків, таких, як нецнотливість, грабунок, убивство, крадіжка і тому подібне.11
- 2. Ми відкидаємо також помилку брутальних пелагіан, які навчали, що людина своїми силами, без благодаті Святого Духа, може повернутися до Бога, увірувати в Євангеліє, бути слухняною у серці до Божого Закону і, таким чином, заслужити прощення гріхів і вічне життя.
- 3. Ми відкидаємо також помилку семіпелагіан, які навчають, що людина своїми силами може почати своє навернення, але без помочі Святого Духа не може його завершити.
- 4. Також, коли навчається,12 що хоча людина за своєю особистою волею перед відродженням є надто слабкою, щоб зробити початок і своїми особистими силами повернутися до Бога, і в серці бути слухняною Богові; все ж таки, коли Святий Дух проповідуванням Слова зробив початок і там запропонував Свою благодать, тоді воля людини, зі своїх природних сил, до певної міри, хоча й слабко, може допомагати та співпрацювати при тому,13 може помякшуватися і готуватися до благодаті,14 і охоплювати та приймати її, і вірувати в Євангеліє.
- 5. Також, що людина, після того як народиться знову, може досконало дотримуватися і цілковито виконувати Божий Закон, і що це виконання є нашою праведністю перед Богом, якою ми заслуговуємо вічне життя.15
- 6. Також, що ми засуджуємо помилку ентузіастів (ентузіастами є ті, що очікують просвітлення Духом [небесного об'явлення] без проповідування Божого Слова), які уявляють, що Бог без засобів, без слухання Божого Слова, також без використання святих Таїнств, притягує до Себе людей, просвітлює, виправдовує і спасає їх.16
- 7. Також, що у наверненні і відновленні Бог цілковито знищує суть і сутність старого Адама, а особливо розумну душу, і що в цьому наверненні і відновленні Він створює нову душу з нічого.17
- 8. Також, коли наступні вислови використовуються без пояснення, а саме: що воля людини перед наверненням, у наверненні, і після навернення опирається Святому Духові, і що Святий Дух дається тим, хто опирається Йому навмисно і постійно. «Бо,каже Августин,у наверненні Бог змінює неохочого на охочого і перебуває в охочому».
- Щодо висловів давніх і сучасних церковних учителів, коли сказано: Deus trahit, sed volentem trahit, тобто: «Бог притягує, але притягує охочих», і Hominis voluntas in conversione non est otiosa sed agit aliquid, тобто: «У наверненні воля людини не є бездіяльною, але на щось впливає»,18 то ми вважаємо, що настільки наскільки ці вислови було представлено для підтвердження фальшивих точок зору про сили природної свобідної волі у наверненні людини, проти доктрини про Божу благодать, то вони не є в гармонії із формою здорової доктрини, а отже, коли ми говоримо про навернення до Бога, їх треба справедливо уникати.
- Але, з іншого боку, правильно сказано, що у наверненні Бог, через притягання Святого Духа, змінює впертих і неохочих на людей охочих, і після такого навернення, у щоденному вправлянні у розкаянні, відроджена воля людини не є бездіяльною, але також співпрацює у всіх ділах Святого Духа, які Він чинить через нас.
- 9. Також, що доктор Лютер написав про те, що воля людини є у її наверненні чисто пасивною,19 тобто вона взагалі нічого не робить, то це треба розуміти respectu divinae gratiae in accendendis novis motibus (по відношенню до божественної благодаті у розпалюванні нових порухів), тобто коли Святий Дух через почуте Слово або використання святих Таїнств, задіює людську волю і чинить [у людині] нове народження і навернення. Бо [після того] як Святий Дух учинив і здійснив це, і людська воля змінилася і відновилася лише Його божественною силою і діянням, тоді нова воля людини є інструментом і органом Бога Святого Духа, так що вона не лише приймає благодать, але й також у ділах, які слідують, співпрацює зі Святим Духом.
- Тому перед наверненням людини є лише дві дієві причини, а саме: Святий Дух і Слово Боже, як інструмент Святого Духа, яким Він чинить навернення. Це Слово людина повинна слухати, але все одно, не від її особистих сил, але через благодать і діяння Святого Духа, вона може увірувати і його прийняти.
11 Зі стоїків особливо Крисиппій навчав цій доктрині про необхідність. Пор. Cicero
de fato, c. 17 і далі.
12 Синергістами.
13 Стверджувано Штріґелем у Ваймарських диспутах.
14 Формула Еразма, використана Меланхтоном у Loci Theol., видання 1548 року.
15 Доктрина папістів і монахів (Пор. Тверде Прогол. іі:79); також про швенкфелдіан, Тверде Прогол., хіі:33.
16 Помилка перехрищенців і швенкфелдіан. Пор. Ауґсб. віросп., стаття v.:4;
Формула Злагоди, Консп. хіі:22 і далі; Тверде Проголош., хіі:30 і далі.
17 Помилка флаціан.
18 Вислови Золотоустого, схоластиків і Меланхтона.
19 Пор. Тверде Прогол., іі:89.