Сповідання віри
Статті про суперечливі питання, у яких дано перелік зловживань, що виправлені
З наведеного вище є очевидним, що нічого з того, про що навчається у наших церквах, не є протилежним до Святого Письма чи Вселенської Християнської Церкви. Однак, беручи до уваги те, що деякі зловживання було виправлено, деякі зі зловживань закрадалися протягом років, а деякі з них запроваджувалися силою, то ми зобовязані, згідно з умовами, у яких перебуваємо, дати їхній перелік і зазначити наші причини, чому до цих змін виявляється терпіння, для того, щоб Ваша Імператорська Величність могли збагнути, що ми не діяли не по-християнському та легковажно, проте ми змушені були Божою заповіддю (що має справедливо шануватися над усіма звичаями) допустити такі зміни.XXII стаття. Про обидві форми в Таїнстві
- Серед нас обидві форми надаються мирянам у Причасті з тієї причини, що є ясна заповідь і наказ Христові: «Пийте з неї всі» (Мт. 26:27).
- Стосовно чаші тут Христос заповідає ясними словами, щоб з неї пили усі.
- Для того, щоб ніхто не піддавав сумніву цих слів і тлумачив їх начебто вони стосуються лише священиків, то Павло показує в Першому посланні до коринтян 11:20 і подалі, що все зібрання церкви в Коринті одержувало обидві форми.
- Це вживання продовжувалося в Церкві протягом довгого часу, як це можна продемонструвати з історії і з писань отців.
- У кількох місцях Кіпріан30 згадує, що за його часу чаша давалася мирянам.
- Святий Єроним31 також зазначає, що священики, котрі відправляли Таїнства, розподіляли кров Христову людям.
- Так і сам Папа Гелазій наказував, щоб Таїнство не розділялося.32 Неможливо знайти жодного канону, що вимагає прийняття лише однієї форми Таїнства.
- Ніхто не знає, коли і через кого було запроваджено цей звичай приймання лише однієї форми Таїнства, хоча кардинал Кузанський згадує, коли було схвалено його використання.33
- Очевидним є те, що такий звичай, що запроваджено всупереч Божій заповіді,
- а також всупереч стародавнім канонам, є несправедливим.
- Відповідно до цього, невірно обтяжувати сумління тих, що бажають дотримуватися Таїнства згідно з Христовим запровадженням, чи змушувати їх діяти всупереч розпорядженню Господа нашого, Христа.
- Через те, що розділення Таїнства є супротивним ладу Христовому, нами також пропущено звичайну процесію з Таїнствами.
30 Кіпріан «Послання 57».
31 Єроним «Коментарій до книги пророка Софонія», 3.
32 Гратіан «Decretum», частина III, «De consecratione», відм. 2, розд.12.
33 Миколай Кузанський (1401-1464) в Третьому посланні до богемців вказує дату
1215 рік.