Сповідання віри
Статті віри та вчення
XVIII стаття. Про свобідну волю
- Про свобідну волю навчається, що людина до певної міри володіє волею, яка дає їй змогу жити показним пристойним життям і здійснювати вибір, що охоплюється розумом;
- однак без благодаті, допомоги та діяльності Святого Духа сама людина не спроможна ставати прийнятною для Бога, щиро Бога боятися, а чи вірити в Нього, або ж викидати вроджені лихі пожадливості зі свого серця,
- проте це здійснюється через Святого Духа, Який дається через Слово Боже, бо Павло каже в Першому посланні до коринтян 2:14: «А людина тілесна не приймає речей, що від Божого Духа».
- Для очевидності, що ці слова не є новизною, тут наводяться слова святого Августина про свободу волі з його третьої книги «Гіпогностикон»:23 «Ми погоджуємося, що всі люди мають свободу волі, тому що всі вони мають природній вроджений глузд і розум, однак це не дає їм змоги діяти в питаннях стосовно Бога (таких, як любов до Бога від цілого серця чи страх перед Ним), тому що лише в показних ділах цього життя вони можуть мати свободу вибирати між добром і злом.
- Під «добром» я маю на увазі те, до чого вони спроможні за своєю природою, як-от: працювати на полі чи ні, їсти, пити, відвідати чи ні приятеля, одягатися чи ні, будувати, одружуватися, займатися торгівлею, або ж робити все те, що може бути добрим і прибутковим.
- Нічого з цього взагалі не існує без Бога, проте все є від Нього та через Нього. І, навпаки, за своїм власним вибором людина також може виношувати зло, як-от: ставати навколішки перед ідолом, здійснювати вбивство тощо».24
23 Hypomnesticon contra Pelagianos et Coelestianos, III, 4, 5. Вважається, що ця
праця належить Августинові.
24 Перші варіанти тут додавали: «3аперечуються ті, котрі навчають, що ми можемо
дотримуватися Десяти Заповідей Божих без Його благодаті та Святого Духа. Бо
хоча ми за природою здатні здійснювати зовнішні дії, що узгоджуються із
Заповідями, ми не здатні у своїх серцях виконувати те, що від нас Заповіді в першу
чергу вимагають, а саме, правдиво боятися, любити та вірити в Бога тощо».