Про владу і примат папи
ІIІ. Про Третю статтю
[Ознаки антихриста]
- Отже, очевидним є те, що римські первосвященики разом із
своїми послідовниками захищають [і здійснюють] безбожні
вчення і нечестиві служіння. І ознаки [усі пороки] антихриста
неприховано співпадають з ознаками царства Папи і його
прибічників. Бо Павло в 2му Посланні до солунян (2:3-4)
змальовує антихриста і називає його ворогом Христовим, що
протистоїть Богові і підносить себе над Богом: «Прийде
відступлення, і виявиться беззаконник, призначений на
погибіль, що противиться та несеться над усе, зване Богом
чи святощами, так що в Божому храмі він сяде, як Бог, і за
Бога себе видаватиме». Тобто він говорить про те, хто править
Церквою, а не про поганських царів, і він називає його ворогом
Христа тому, що він винайде вчення, що протирічать
Євангелію, і стане нахабно претендувати на Божу владу.
- Окрім того, по-перше, очевидно, Папа править у Церкві і під
приводом [встановлення] духовної влади і духовного служіння
він запровадив для себе це царство. Бо в якості аргументу він
цитує слова [Христа]: «І ключі тобі дам» По-друге, папська
доктрина багато в чому протирічить Євангелію, і [по-третє]
Папа претендує на божественну владу, про це можна судити
за трьома ознаками. По-перше, тому що він бере на себе право
змінювати вчення Христове і служіння, запроваджені Богом,
прагнучи, щоб його власної доктрини і його особистого
служіння дотримувались як божественних. По-друге, тому що
він бере на себе владу не лише звязування і вирішення чогось
у цьому житті [тут, на землі], але прагне також вершити суд
над душами після смерті. По-третє, тому що Папа не бажає
бути засудженим Церквою чи будь-ким [не бажає, щоб Церква
чи будь-хто міг засуджувати його], і ставить свою владу вище
від рішень Соборів і всієї Церкви. Але не бажати бути судимим
Церквою чи будь-ким означає зробити себе Богом. І нарешті,
ці помилки огидні, і цю безбожність він захищає з величезною
жорстокістю, позбавляючи життя усіх тих, що не погоджуються з ним.
- Тому усім християнам слід остерігатися участі в безбожному
вченні, богозневагах і неправедній жорстокості Папи. З цієї
причини їм слід залишити і зненавидіти Папу і його прибічників як царство антихриста. Як Христос заповідав у Матвія
(7:15): «Стережіться фальшивих пророків» Також Павло
у Посланні до галатів (1:8), до Тита (3:10) заповідає уникати і
ненавидіти таких, як проклятих безбожних учителів. Так у 2
Посланні до коринтян (6:14): «До чужого ярма не впрягайтесь
з невірними; бо що спільного між праведністю та беззаконням або яка спільність у світла з темрявою?»
- Мати таку розбіжність у думках із стількома народами й
називатися розкольникамице серйозна справа. Але ми не
маємо божественної заповіді про те, щоби бути прибічниками
і захисниками безбожності і неправедної жорстокості. Тому
наше сумління має достатньо виправдань. Бо помилки
папського царства очевидні. І Писання на повний голос
проголошує, що оці помилки є вченнями диявольськими і
антихристовими.
- Ідолопоклонство при опоганенні мес очевидне, і це, окрім
інших недоліків [окрім цілковитої даремності], повязане з
соромітницькою наживою [і торгівлею].
- Вчення про покаяння було цілковито викривлене Папою і
його прибічниками. Бо вони стверджують, ніби гріхи
відпускаються завдяки цінності наших діл. Потім вони
занурюють нас у сумніви стосовно того, чи чиниться прощення. Вони ніде не навчають, що гріхи відпускаються
задарма, заради Христа, і що ми отримуємо [це прощення]
через віру.
Таким чином, вони применшують славу Христа, позбавляють
душі певності утішання і відміняють по правді християнське
служіння, а самепрояв віри, що бореться з [безвірям і]
розпачем [сумнівами щодо євангельських обітниць].
- Вони затьмарили вчення про гріх і винайшли традицію
перерахування вчинків, котра породжує величезну кількість
помилок і розпач.
А на додаток до цього, вони вигадали покути, котрими вони
також применшують доброчинність [і заслугу] Христову.
- Звідси походять індульгенції, і цечистої води брехня,
вигадана з метою наживи.
- А які зловживання і огидні ідолопоклонства породило
молитовне звертання до святих!
- Скільки ганебних вчинків виникло через обряд целібату!
Який морок накликало на Євангеліє вчення про чернецькі
обітниці! Тут вони необґрунтовано стверджували, ніби
обітниці праведні перед Богом, і ніби за їх допомогою можна
заслужити прощення гріхів. Таким чином, вони замінили
Христову доброчинність на людські обряди і цілковито
загасили вчення про віру. Вони заявляли, що наймізерніші і
нікчемні традиції є служінням Богові і сприяють досконалості,
вони надавали перевагу цим традиціям перед ділами
покликання, котрі Бог заповідав нам і вимагає від нас. І ці
помилки не повинні вважатися світлом, бо вони применшують славу Христову і руйнують душі, зарівно як не можна і
не звертати на них увагу.
- Потім до цих помилянь додають два величезних гріхи.
Перший той, що він [Папа] захищає ці помилки, виявляючи
при цьому неправедну жорстокість і застосовуючи страту. По-друге, він забирає у Церкви рішення [право вирішувати] і не
допускає, щоб церковні полеміки [питання релігії] вирішувалися відповідно до встановленого порядку. Так, він
стверджує, ніби він вище від церковного Собору і може
скасовувати постанови Соборів, про що іноді безсовісним
чином говорять самі канони. Але про те, що це все ще більше
безсовісним способом чинилось понтифіками, свідчать [у
великій кількості] приклади.
- У п. 9 третього канону сказано: «Ніхто хай не судить
первопрестол, бо суддя не судимий ні імператором, ні усім
духовенством, ні царями, ні народом».
- Папа чинить подвійну тиранію: він, захищаючи свої помилки
силою і вбивствами [людей], забороняє неупереджений
судовий розгляд. Останнєце ще більше зловживання, ніж
усі [його] страти, тому що коли усувається правдиве тлумачення Церкви, стає неможливим відкидання безбожних
догматів і служінь, і вони знищують безліч душ протягом
багатьох століть.
- Отже, нехай благочестиві люди розглянуть величезні
помилки папського царства і його тиранію і нехай вони
задумаються, по-перше, про те, що ці помилки мусять бути
відкинутими, і [мусить бути] прийняте істинне вчення на Славу Божу і для спасіння душ.
- Потім нехай вони подумають також про те, який то величезний злочинпотурати неправедній жорстокості й
вбивству святих, за кров котрих Бог, безсумнівно, помститься.
- А особливо головним членам Церквикоролям і князям
слід захищати її інтереси і доглядати за нею, щоб помилки
були усунені і душі були зцілені [вірно настановлені], як Бог
зрозуміло настановляє царів у Псалмі (2:10): «А тепер
помудрійте, царі, навчіться ви, судді землі!..» Бо царі [і
пани] перш за все повинні піклуватися про примноження
Божої слави. Тому було б величезною ганьбою для них
використовувати свій вплив і владу для примноження
ідолопоклонства, убивства святих і безлічі інших злочинів.
- Навіть якби Папа скликав Собор, то як Церква може бути
зцілена, якщо Папа не дозволяє проголошувати нічого, що
суперечило б його волі, якщо він не дозволяє нікому висловлювати відмінну [свою] думку, окрім своїх прибічників,
котрих він зобовязав страшними клятвами і погрозами
захищати його тиранію і беззаконня, незважаючи на Слово
Боже [так, що навіть Слово Боже не береться до уваги]?
- Але оскільки рішення Соборів є рішеннями Церкви, а не пап,
царям особливо необхідно перевіряти права пап [не дозволяти
подібного свавілля] і діяти так, щоб влада тлумачення і
видавництва постанов, що випливають із Слова Божого, не
забиралася від Церкви. І як решта християн повинні
засуджувати усі інші помилки Папи, так вони повинні
засуджувати Папу, коли він уникає і перешкоджає правдивому розгляду й істинному рішенню Церкви.
- Отже, навіть якби римський єпископ мав би першість за
божественним правом, все-таки, оскільки він відстоює
безбожне служіння і вчення, що протирічить Євангелію, йому
не слід коритися. Так! Слід протистояти йому, як антихристу.
Помилки Папи неприховані і дуже серйозні.
- Очевидна також жорстокість, котру вони виявляють [по
відношенню до благочестивих християн]. І зрозуміло, що Бог
заповідав нам уникати ідолопоклонства, безбожних вчень і
неправедної жорстокості. Тому усі благочестиві люди мають
зрозумілі підстави, щоб не коритися Папі. І ці неспростовні
докази є утіхою для всіх благочестивих людей, коли їм
зазвичай докоряють у спокусах, розколах і незгодах [котрі,
мовляв, вони породжують].
- Ті ж, котрі погоджуються з Папою, захищають його вчення і
[неправдиві] служіння, опоганюють себе ідолопоклонством і
нечестивими уявами, стаючи винними у крові благочестивих
людей, котрих переслідує Папа [і його прибічники], а також
применшують славу Божу і завдають збитків добробуту
Церкви, тому що вони розповсюджують помилки і злочини
на усіх нащадків [у очах всього світу і на шкоду усіх нащадків].
<-назад вперед->
Сайт создан в системе
uCoz