Книга Злагоди

Передмова до українського видання доктора богослов'я Роберта Л. Рана

Передмова Єпископа Української Лютеранської Церкви В'ячеслава Горпинчука

CONCORDIA
ЗЛАГОДА

Шмалькальдські статті

Друга частина

Стаття IV: Про папство

  1. Що Папа не є, відповідно до Божественного закону чи відповідно до Слова Божого, головою всього християнського світу (бо це [імя] належить тільки Тому, чиє Імя є Ісус Христос), але є тільки єпископом і пастирем Церкви в Римі і тих, хто добровільно чи через людське створіння (тобто світську владу) приєднався до нього, щоб бути християнами, не під ним, як під паном, але з ним, як брати [колеги] і товариші, як виявляють це давні Собори і час св. Кіпріана.
  2. Але нині ніхто з єпископів не насмілиться звертатися до Папи словом «брате», як це робилося в той час [в час Кіпріана], але вони мусять називати його всемилостивим паном, навіть якщо вони королі або імператори. Це [така нахабність] ми не будемо, не можемо, не повинні брати на своє сумління [схвалювати з чистим сумлінням]. Однак нехай той, хто це робитиме, робить так без нас [на свій власний ризик].
  3. Звідси випливає, що все те, що Папою від влади такої фальшивої, шкідливої, богозневажницької і нахабної було вчинене і здійснене, було і все ще є чисто диявольськими справами і угодами (за винятком таких речей, що стосуються світського уряду, через які Бог часто дозволяє багато доброму здійснитися для людей навіть через тирана і [віроломного] негідника) для знищення цілої святої [Католицької чи] Християнської Церкви (настільки, наскільки це є в його владі) і для знищення першої і головної статті про викуплення, здійснене через Ісуса Христа.
  4. Бо є всі його булли та книги, у яких він рикає, як лев (як його зображує ангел в Об. 12), [вони вигукують], що жоден християнин не може спастися, аж поки не впокориться йому і не буде підпорядковуватися йому в усьому, що він бажає, що він каже, і що він робить. Все це є нічим іншим, як говорінням: «Хоча ви віруєте в Христа і маєте в Ньому [лише] все, що є необхідним для спасіння, все-таки це є нічим і даремним, якщо ви не вважаєте [не маєте мене і не поклоняєтесь мені] мене за вашого бога, і не підпорядковуєтесь мені та не слухаєтесь мене. І все-таки є очевидним, що свята Церква була без Папи принаймні пятсот років, і що навіть донині церкви греків та багатьох інших мов ані були, ані є під Папою.
  5. Окрім того, як часто зазначається, воно є людською вигадкою, яка не заповідається, і є непотрібною та марною. Бо свята Християнська [чи Католицька] Церква може прекрасно існувати без такої голови, і, звичайно, залишилася б кращою [чистішою і успішнішою], якби така голова не була піднятою дияволом.
  6. І папство також не приносить користі Церкві, бо воно не здійснює ніякого християнського служіння; отже, Церкві потрібно далі тривати та існувати без Папи.
  7. Припустимо, що Папа поступився би в цьому питанні так, що не був би найважливішим за jure divino (божественним правом) чи від Божої заповіді, але що ми мусимо мати [мусили б вибрати] [певного] голову, якого б трималися усі інші [як своєї підтримки] для того, щоб можна було зберегти [злагоду та] єдність християн проти сект і єретиків, і що такий голова обирався б людьми, і що люди на свій вибір і своєю владою могли би замінити чи усунути цього голову, так само як Констанцький Собор чинив подібно до цього щодо пап, змістивши трьох і обравши четвертого; допустімо, я кажу, що Папа і Римський Престол пішли б на поступку та прийняли б це (що однак є неможливим; бо тоді він мусив би знести повалення та знищення усього свого царства та маєтку, з усіма його правами та книгами, те, що кажучи кількома словами, він не може вчинити), все одно, навіть таким чином Християнству не допомогти, але постало б набагато більше сект, ніж раніше.
  8. Бо через те, що люди мали би підпорядковуватися цьому голові не через Божу заповідь, але від їхньої особистої доброї волі, то вони би цим стали легковажити і невдовзі нехтували б, а в кінці не залишилося б нікого (хто би підпорядковувався. Прим. перекл.) Також воно не було б привязане до Риму, ані до якогось іншого місця, але могло би бути будь-де і в будь-якій церкві, де би Бог обдарував мужем, здібним для [приймання на себе такого великого] служіння. Ох, у які б то вилилося ускладнення та замішання [утруднення]!
  9. Тож Церква ніколи не може краще керуватися та зберігатися ніж тоді, коли ми всі живемо під одним Головою, Христом, а всі єпископи, рівні у служінні (хоча й нерівні у дарах) дбайливо обєднані в єдності доктрини, віри, Таїнств, молитви та діл любові і т. д., як пише св. Єроним, що священики в Александрії разом і спільно правили церквами, як і робили також Апостоли, а потому всі єпископи по всьому християнському світові, аж допоки Папа не підніс своєї голови над усіма.
  10. Це вчення могутньо показує, що Папа є справжнім антихристом, що підніс себе над Христом і протиставив себе Христові, тому що він не дозволить християнам спастися без його влади, яка, все-таки, є нічим, бо ні запроваджена, ані заповідана Богом.
  11. Це і є те, власне кажучи: «Що противиться та несеться над усе, зване Богом»,як каже Павло в 2 Сол. 2: 4. Навіть турки чи татари, наскільки вони є великими ворогами християн, не роблять цього, але дозволяють тому, хто бажає, вірити в Христа, і беруть лише тілесні данину та послух із християн.
  12. Однак Папа забороняє цю віру, кажучи, що для того, щоб спастися, треба підкоритися йому. Цього ми не хочемо робити, навіть якщо через це нам доведеться померти заради Імені Божого.
  13. Все це випливає з того факту, що Папа забажав називатися верховним головою Християнської Церкви за божественним правом [jure divino]. Відповідно, він повинен був зробити себе рівним з Христом і вищим від Христа, і повинен був спричинити себе бути проголошеним головою, а потім паном Церкви, і врешті-решт цілого світу, і просто Богом на землі, аж до того, що навіть відважився віддавати накази навіть ангелам на небі.
  14. А коли відділити вчення Папи від Святого Письма чи поставити його і звірити зі Святим Письмом, то виявляється [чітко видно], що вчення Папи, в найкращому випадку, виведене із імперського та поганського закону, і як показують декреталії, має справу з політичними питаннями і рішеннями чи правами. Навіть більше, воно навчає про церемонії щодо церков, одягу, їжі, людей і [подібних] легковажностей, показовостей та сміхотворностей без міри, але в усьому цьому немає нічого від Христа, віри і заповідей Божих. Нарешті, це ніщо інше, як сам диявол, бо над Богом і проти Бога він навязує [і розповсюджує] свої [папські] брехні про меси, чистилище, чернецьке життя, власні діла і [вигадані] божественні поклоніння (бо цеправдиве папство [на кожному з цього все папство засноване та стоїть]), і засуджує, убиває і катує всіх християн, які не вихваляють і не шанують цих гидот [Папи] над усе. Тож наскільки ми не можемо поклонятися самому дияволові, як Господеві і Богові, так ми і не можемо зносити його (диявола) апостола, Папу, чи антихриста в його правлінні головою чи паном. Бо обманювати та вбивати, і знищувати тіло та душу навіки, ось в чому насправді полягає його папське правління, як я дуже чітко показав у багатьох книгах.
  15. У цих чотирьох статтях вони матимуть достатньо для засудження на Соборі, бо не можуть вони поступитися і не поступляться нам навіть найменшим пунктом у жодній із цих статей. В цьому ми повинні бути впевнені, і надихати себе [бути готовими та стверджуватися] надією на те, що Христос, наш Господь, напав на Свого противника, і Він доведе це до кінця [гнатиметься за ним і знищить його] і Своїм Духом, і приходом. Амінь.
  16. Бо на Соборі ми стоятимемо не перед імператором чи світською владою, як в Ауґсбурзі (де імператор видав наймилосердніший едикт, і звелів, щоби справи були вислухані ласкаво [та безсторонньо]), але [ми зявимося] перед Папою і самим дияволом, який нічого не має наміру вислуховувати, а просто [як справу публічно оголошено] засуджувати, вбивати та змушувати нас до ідолопоклонства. Отже, ми не повинні тут цілувати його ніг і казати: «Ви, милостивий пан»,але так сказати, як ангел в Захарії 3:2 сказав сатані: «Господь буде картати тебе, сатано!»  

<-назад вперед->


Сайт создан в системе uCoz